Zoeken:
Begin hoofdinhoud

Online checklist brandveiligheid en bedrijven .

Wat kun je verwachten?

We hebben online een checklist ‘Brandveiligheid en bedrijven’ samengesteld, zodat een ondernemer daarmee de eigen onderneming kan beoordelen op de belangrijkste brandveiligheidsaspecten. De ondernemer bepaalt zelf wanneer hij de controle doet en ervaart daardoor minder of geen controledruk vanuit de overheid. De (onverwachte) controle van de brandweer komt vaak ongelegen of de benodigde papieren zijn op dat moment niet aanwezig. Doordat ondernemers zelfstandig het gebouw kunnen controleren op brandveiligheid hebben gemeenten en VRBZO (toezichthouders, afdeling Naleving) meer ruimte om de focus te leggen op gebouwen met grotere risico’s of hogere prioriteit.

Voor wie?

Bedrijven waarbij de kans op een calamiteit klein is, volgens ‘Taken risicobeheersing’ van VRBZO (versie 2.0 mei 2017).

Wat willen we bereiken?

Met deze online checklist krijgt de gemeente inzicht in de brand(on)veiligheid van bedrijven waar weinig tot geen toezicht meer gehouden wordt. Daarnaast willen we het brandveiligheidsbewustzijn van ondernemers vergroten, zodat ze hun gedrag aanpassen.

Wat doet VRBZO?

Wij zorgen ervoor dat de checklist online in te vullen is. We nodigen ondernemers uit om de checklist in te vullen en houden bij of ze dat ook doen. Als het nodig is, sturen we een herinnering. We zetten de gegevens van de ondernemers online, zodat ze hun gegevens naderhand op de website kunnen inzien.
Samen met de gemeente kijken we of we trends zien en geven we advies over de thema’s die gemeenten kunnen oppakken om de brandveiligheid te vergroten.

Wat doet de gemeente?

De gemeente selecteert de bedrijven en deelt de NAW-gegevens met ons, zodat wij een uitnodiging kunnen versturen.